نکات ویبره بتن

نکات ارتعاشی بتن

نکات وبیره بتن

لرزش یک مرحله مهم در بسیاری از پروژه های ساختمانی بتنی است. وقتی بتن ریخته می شود ، ممکن است صدها یا حتی هزاران حباب هوا داشته باشد ، که به طور قابل توجهی می تواند ساختار بتن را ضعیف کند. با ویبره بتن به روش اصولی بسیار کارامد می باشد.

ویبراتورهای بتونی با تکان دادن شدید بتن تازه ریخته شده ، حباب های هوا را از بین می برند. استفاده از ویبراتور بتونی در هنگام ریختن نه تنها توصیه می شود بلکه در بسیاری از موارد نیاز به کد ساختمان نیز هست.

ویبراتورهای بتونی چگونه کار می کنند

ویبراتورهای بتنی اشکال مختلفی دارند و می توانند الکتریکی یا هوا باشند. برنامه های کاربردی برای ارتعاش بتن را می توان به سه دسته اساسی تقسیم کرد:

 

ویبره قالب: ارتعاش قالب معمولاً در ساخت بتن پیش ساخته استفاده می شود و شامل نصب ویبراتور در خارج از فرم های بتونی است. برای ریزشهای بزرگتر ، ویبراتورهای فرم خارجی معمولاً ۶ فوت از یکدیگر فاصله دارند.

لرزش سطح: با لرزش سطح ، لرزاننده های بزرگی (که گاهی اوقات “جامپر” نامیده می شوند) به صورت دستی به سطح بتن ریخته شده هدایت می شوند. این روش به عمق دال حدود ۶ اینچ یا کمتر محدود می شود ، اما یک سطح صاف را فراهم می کند که به ویژه در صورت اهمیت ظاهر بسیار مطلوب است.

ارتعاش داخلی: ویبراتورهای بتنی داخلی متداول ترین نوع مورد استفاده هستند. بسیاری از آنها را می توان توسط یک اپراتور اداره کرد. روند کار نسبتاً ساده است: کارگر به سرعت یک ویبراتور داخلی پروب مانند را در بتن مرطوب گیر می کند و سپس آن را به آرامی بیرون می کشد.

مدت زمان ویبره بتن چیست؟

بیشتر بتن ها دارای لرزش کم یا لرزش نامناسب هستند. بهترین تکنیک با ویبراتور داخلی این است که ویبراتور را با سرعت تقریباً ۱ اینچ در ثانیه بیرون بکشید. تا زمانی که حباب ها در حین خارج شدن لرزاننده بتن ظاهر می شوند ، لرزش بیشتری لازم است.

 

پیمانکاران گاهی اوقات از کارگران می خواهند که این کار وقت گیر را “به طور کارآمد” ، یعنی سریع انجام دهند ، اما نتیجه آن می تواند یک شکست ساختاری پس از درمان بتن باشد. در عین حال ، اگر ویبراتور را برای مدت طولانی در بتن نگه دارید ، آب و سنگدانه ها را در انواع ترکیبات بتن از هم جدا می شوند و مقاومت و زیبایی در بتن را با مشکل مواجه می کند.

 

قبل از ریختن آماده باشید

ارتعاش مناسب مهارت و تجربه می خواهد. ویبراتور بتنی یدکی را آماده و در دست داشته باشید زیرا در صورت خرابی ویبراتور اول ، یک نسخه پشتیبان تهیه می کنید. بتن منتظر شما نخواهد بود تا مشکلات تجهیزات را مرتب کنید. ویبراتور را در حالت عمودی یا تقریبا عمودی قرار دهید تا اثر آن بیشتر شود.

همچنین ، ویبراتور را بیش از حد خم نکنید ، که می تواند آن را خراب کند. از اشتباه رایج استفاده از ویبراتور به عنوان ابزاری برای قرار دادن بتن جلوگیری کنید. این می تواند یک سطح ناسازگار و سایر مشکلات ایجاد کند.

استفاده از ویبراتور بتنی برا ویبره بتن

قبل از شروع به کار با لرزش ، بررسی کنید که مناطق خاص بتن توسط سایر همکاران ارتعاش نشده باشد. سر ویبراتور را کاملاً درون بتن غوطه ور کنید و حداقل ۱۰ ثانیه در آنجا نگه دارید. ویبراتور را تا زمانی که نوک کاملاً غوطه ور نشود ، روشن نکنید.

ویبراتور را با سرعت متوسط ​​بیش از ۳ اینچ در ثانیه بالا بکشید. اغلب ، ۱ اینچ در ثانیه بهترین نتیجه را می دهد. هر بار که ویبراتور را وارد می کنید شعاع قبلی را همپوشانی کنید. یک قانون خوب این است که شعاع عمل چهار برابر قطر نوک ویبراتور باشد. وقتی هوا دیگر از بتن خارج نمی شود و / یا سطح بتن براق می شود ، ارتعاش را متوقف کنید.

 

سایر نکات در ویبره بتن

ویبراتور را به زور وارد بتن نکنید. می توان آن را توسط میلگرد ، فولاد تقویت کننده گرفت. برای جلوگیری از سرما خوردگی حتماً به آسانسور قبلی یا لایه های بتنی که قبلاً گذاشته شده است نفوذ کنید. ویبراتور باید حداقل ۶ اینچ به لایه قبلی نفوذ کند.

اتصال سرد هنگامی اتفاق می افتد که لایه جدیدی از بتن روی لایه قدیمی تری ریخته شده و به اندازه کافی سخت شده باشد تا از اتصال دو لایه جلوگیری کند.

مراقب باشید که بتن کم لرزش دچار لرزش نشود. “اسلاپ” معیاری برای عملکرد بتن است. از آنجا که بتن با کسری پایین سخت تر است ، به لرزش بیشتری نیاز دارد. استفاده از ویبراتور قابل حمل سبک برای کارهای کوچک را در نظر بگیرید. در صورت تمایل می توانید با استفاده از بتن خودتراکید کننده نیاز به لرزش را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *