قرارگیری در هوای سرد

قرارگیری در هوای سرد

قرارگیری در هوای سرد
هنگام قرار دادن بتن در هوای سرد باید مراقبت بیشتری انجام شود. اگر اجازه دهید بتن جوان زیر نقطه انجماد سرد شود ، ممکن است تا حدی آسیب ببیند که برای استفاده نامناسب باشد. لازم به ذکر است که حتی اگر درجه حرارت به زیر صفر نرسد ، بتن به طور قابل توجهی کندتر از دمای محیط گرمتر رشد می کند.

موارد زیر توصیه هایی در مورد اقدامات عملی است که هنگام بتن ریزی در هوای سرد باید اجرا شود.
هنگام کار با بتن در هوای سرد دو درجه مختلف باید در نظر گرفته شود ، اول دمای هوای محیط و دوم دمای بتن در زمان تحویل.

توصیه های زیر مشخص می کند که به کدام مورد اشاره می شود ، بسیار مهم است که این دو را با هم اشتباه نگیرید.

اگر بتن تازه زیر ۰ درجه سانتیگراد سرد شود ، آب موجود در مخلوط یخ زده و منبسط می شود. این می تواند آنقدر به بتن آسیب برساند که بی فایده شده و باید برداشته شود. لطفاً راهنمای ما در مورد بتن ترک خورده را ببینید.

با این حال ، به شرطی که بتن ابتدا بتواند به استحکام حدود ۲ Nmm2 برسد ، احتمالاً در برابر این انبساط مخرب مقاومت می کند. اگر بتن در دمای ۵ درجه سانتیگراد یا بالاتر از آن بماند ، برای بیشتر مخلوط ها این مقاومت در عرض ۴۸ ساعت به دست می آید. با این حال ، حتی پس از رسیدن بتن به ۲ Nmm2 دمای پایین ، توسعه مقاومت را کند می کند.

بنابراین ، در هوای سرد ، باید بتن را گرم نگه داشت (بالای ۵ درجه سانتیگراد) در ۴۸ ساعت اول و سپس اطمینان حاصل شود که استحکام ، هرچند با سرعت کمتر ، توسعه می یابد.

شدت آب و هوا تعیین کننده اقدامات احتیاطی است. به منظور بتن ریزی ، هوای سرد را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد

دمای محیط زیر ۵ درجه سانتی گراد اما بدون یخبندان.
اگر درجه حرارت پایین باشد اما از دمای پایین نرود ، حداقل خطر این است که بتن به طور دائمی آسیب ببیند ، اما افزایش مقاومت و گیرش بیشتر طول می کشد.

این مهم است که قالبها خیلی زود برداشته نشوند ، در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که گوشه ها و خطوط ایجاد شده از بین بروند و بتن موجود در تیرها و صفحات معلق آنقدر ضعیف باشد که نتواند وزن خود را تحمل کند و ممکن است فرو ریزد.

نمی توان قوانین قطعی در مورد مدت زمان باقی ماندن قالب در محل خود را ارائه کرد زیرا میزان افزایش قدرت به عوامل زیادی خارج از کنترل تامین کنندگان بستگی دارد ، از جمله دمای محیط.

یخبندان جزئی در شب
بتن تازه باید از یخ زدگی جلوگیری شود بنابراین تمام بتن تازه قرار داده شده باید در اسرع وقت محافظت شود. دمای بتن در زمان تحویل نباید کمتر از ۵ درجه سانتی گراد باشد.

مواردی پیش می آید که تأمین کننده شما نمی تواند این درجه حرارت را هنگام تحویل تضمین کند و شما باید تصمیم بگیرید که آیا می توانید بتن را در این شرایط به اندازه کافی محافظت کنید اگر بخواهید بتن ریزی را ادامه دهید.

حفاظت لازم شامل پتوهای یخبندان و قالب عایق شده است. قالب چوبی اغلب به تنهایی عایق کافی را ارائه می دهد و هنگامی که برای تیرها ، ستون ها و دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد ، تنها احتیاط اضافی لازم این است که سطوح نمایان را با مواد عایق بپوشانیم یا روکش های موقت برپا کرده و گرمایش را با بخاری های فضا تامین کنیم.

قبل از قرار دادن-اطمینان حاصل کنید که زیر پایه ها ، قالب ها ، آرماتورها و هرگونه وسیله حمل و نقل یا قرار دادن عاری از یخ و برف است.

یخبندان شدید روز و شب.
اقدامات احتیاطی اضافی برای این شرایط شامل نیاز بتن گرم شده (۱۰ درجه سانتی گراد در زمان تحویل) است که از کارخانه های بتن آماده مخلوط انتخاب شده موجود است.

اگر بتن گرم نشده در دسترس نیست ، توصیه می شود بتن ریزی را تا زمانی که دمای محیط به بیش از ۲ درجه سانتیگراد افزایش یابد به تعویق بیندازید.

اگر اجازه دهید بتن جوان زیر نقطه انجماد سرد شود ، ممکن است تا حدی آسیب ببیند که برای استفاده نامناسب باشد.

همچنین لازم به ذکر است که حتی اگر درجه حرارت به زیر صفر نرسد ، بتن با سرعت بسیار کاهش می یابد و تنظیم اولیه به طور قابل توجهی کندتر می شود.

درمان مثر
برای راهنمایی بیشتر در مورد نحوه صحیح پخت بتن ، لطفاً به راهنمای درمان بتن مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *